2010. október 18., hétfő

Bibliatanulmányozási eszköztár 2. - Konkordancia

Wikipédiai definíció :

Konkordanciának nevezzük egy könyv vagy egyéb írásmű (legfontosabb) szavainak ábécébe szedett jegyzékét.

A jelenleg nálam lakó példány: Újszövetségi szövegmutató szótár (Konkordancia), Dr Opálény Mihály, Balázs Károly.

A konkordancia kifejezetten jó eszköz szentírási helyek megtalálására, tudom, van már internetes kereső is, csak be kell pötyögni a verset, vagy a bibliai keresőkbe az adott szót, és máris megvan a megoldás. Viszont mindannyian ismerjük a helyzetet, amikor épp nem vagyunk internetközelbe (ok, tudom, hogy van olyan internet, ami bárhol üzembehelyezhető;).

Viszont, tud valamit a konkordancia, amit az internetes keresők nem! Blogokról ihletődve és is nekiálltam Abc alapú igehelygyűjteményt összeállítani, sok betűvel nem volt gond, fejből is ment az Igehely, de bizony volt, hogy nem jutott eszembe megfelelő sző. (Hozzátenném, engem bárki elver scrabble-ben is, valamiért így előkotorni szavakat én nem tudok.) Vagy ha találtam jó szót, valahogy mégis úgy éreztem, ennél lehetne jobbat is.

Így fellapoztam a konkordanciát a megfelelő betűnél és máris indulhatott a keresgélés.

Olyan esetben is hasznos, ha van egy szó, pl tanítvány és kíváncsi vagy, hogy mit mond róla az újszövetség, de minden előfordulására szükséged van. Igen, a leghatékonyabb és eredményesebb az, ha fogod, leülsz az Igével és az egészet elolvasod, de van olyan, amikor másnapra kell az eredmény, ilyenkor jön jól a konkordancia!

Nehézséget maximum a különböző fordítások okozhatnak, de mindezek, és a keresők általánossá válásának ellenére, én hasznos kézikönyvnek tartom.

Bibliatanulmányozási eszköztár 1.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése