2014. július 29., kedd

Bernát és az írás


Az egyik képen feltűnt Bernát írásanyagának egy részlete, nagyon szemfülesek vagytok, mert többen észrevettétek, hogy milyen szép 'm' betű van ott épp, és rá is kérdeztetek, hogy ez honnan van.
Évekkel ezelőtt, mikor az otthonoktatás mellett döntöttünk, rengeteg anyagot, oktatási okosítós, matekkal, olvasással, írással kapcsolatos oldalt, könyvet, cikket elolvastunk; végülis ma sincs ez másképp :) Ekkoriban találtam rá a dőlt írásra. Én magam egyetemen tanultam meg nagyon szépen írni, Weissmahr Béla atya lobogtatta mindig a dolgozataimat, hogy számára elképzelhetetlen, hogy lehet ilyen szépen írni, egyik évfolyamtársnőm szerint pedig egyszer betűtípust fognak készíteni az írásomból. A dőlt írás  felfedezésekor viszont a repertoárom bővült és azóta tudok álló és dőlt betűkkel is írni. Mindez a kitérő azért fontos, mert a saját bőrömön tapasztalhattam meg, hogy mennyivel szebb, könnyebb, gyorsabb, olvashatóbb dőlt betűkkel írni, mint állókkal!
Ezután jöttek a fentebb említett tanítással kapcsolatos tanulmányok, ahol többször találkoztam azon ténnyel, hogy bizony, a dőlt írás jobb a gyermekeknek, mert a kezük fejlettségéhez, izomzatukhoz jobb, lendületesebb, egyszerűbb a kapcsolódása, és amikor elkezdenek gyorsabban írni, akkor sem csúnyul el az írásképük. Nem vagyok szakember, nem tisztem eldönteni, hogy ez minden esetben így van-e, vagy ami így van, miért van így; de engem meggyőzött!
Pár éve nekiálltam beszerezni dőlt betűs gyakorlókat, könyveket, mert láttam, hogy vannak és azt is, hogy nincsenek mindig készleten! Az Apáczai könyvkiadónál találtam: az egyik kötete.
A LauderPédián van egy letölthető könyv, Oszkár, Szűcs Édua rajzaival. Önmagában ez a dokumentum kevés arra, hogy gyakorlatot lehessen szerezni, de minden betű benne van, igényes, a többi anyaghoz remek kiegészítő. Ennek egyik oldalát láthattátok a képen!
És ilyenkor jön a nagy kérdés: de mit fog ehhez szólni az iskola? Pontosabban a tanárnéni? Mi lesz a vizsgával?
Őszinte leszek: jelen pillanatban fogalmam sincs!

Az biztos, hogy nem fogok nekiállni kioktatni, hogy márpedig ez a jobb és mindennél sokkal jobb és nem is értem, hogy miért nem ebből tanítanak mindent, mert véleményem szerint ezzel a viselkedéssel sok helyre el lehet jutni, de oda, ahol működőképes iskola-otthonoktatott viszony van, nem.
A dőlt írás tanítása jelenleg lehetséges, pedagógusképzést is tartottak rá idény nyáron, szóval annyira nem kalózkodunk, az biztos, hogy imatémának megteszi a szituáció. 

Viszont amilyen szépen alakul Bernát írása, pedig nem sokat gyakorlunk, szerintem jó úton haladunk!

későbbiekben:
a sok "egyhelybentartózkodásos" időszak olyan területek megtalálása felé mozdított el, amelyek szorosan kapcsolódnak ezen témához, így biztosan várhatóak még gondolatok kézírással kapcsolatban :)
Eddig is van okom hálát adni az Úrnak ezért az időszakért, de bővül a lista napról napra :)

3 megjegyzés:

  1. Felkeltetted az érdeklődésem ezzel kapcsolatban. Emlékszel valami konkrét irodalomra, ahol erről olvastál? Könyv, link bármi jöhet.

    VálaszTörlés
  2. Abban a linkben is lehet találni pár szempontot, ami a képzésről szól, pl, hogy az Eu több országában használják, szóval teljesen aktuális írásmód.
    Egy kritika a ma is használt zsinórírásra 1943-ból: http://kalligrafiaklub.hu/olvasnivalok/a-zsinoriras-csodje-a-kozepiskolakban/problemak
    Azt a dőlt betűs írásmódot, amit ezek a könyvek használnak, Virágvölgyi alkotta meg, itt írnak róla, ezt nem olvastam még el!
    http://kalligrafiaklub.hu/olvasnivalok/viragvolgyi-peter-dolt-betus-irasa
    A régiekre sajnos nem emlékszem :( a neten fenn van jópár pedagógiai folyóirat etc, ott is futottam bele, de általában nem egy egész cikk foglalkozott ilyennek, hanem csak egy része.

    Amúgy a másik, ez is megérne egy bekezdés: én elég sok tipológráfiát tanultam, és a tipográfusok rendre panaszkodnak, hogy a tankönyvkészítők soha sem kérik ki a véleményüket, pedig ők tudjak a legjobban, hogy mely nyomtatott szöveg a legolvashatóbb.
    Most ezt látom kalligráfia oldalról, hogy tuti, hogy a kalligráfusok véleményét nem kérik ki arról, hogy mi is van az írással, miközben tuti, hogy ők tudnak a legjobban írni!

    VálaszTörlés
  3. Nagyon köszönöm a részletes választ!

    VálaszTörlés