2009. május 10., vasárnap

Kismamák között

Szuper védőnőnkkel kitaláltuk egy beszélgetés alkalmával, hogy a kismamaképzésen, az ő idejéből kapnék egy csipetnyit és lelkesedhetek egy kicsit a hordozásnak és a mosható pelusozásnak. Éltem is azonnal a lehetőséggel. A nagy nap holnap lesz, most a fiúk épp játszóterezni vannak, így nekiálltam linkeket gyűjteni, tapasztalatokat rendszerezni és valami vázlatfélét írni.
Annyi honlap, fórum jutott már elsőre az eszembe, meg kendős videók, elnevezéstáblázat, hogy ennyit ott nem tudok felsorolni és a két kilométer hosszú url címeket se tudom lediktálni, nyomtatni nem fogok, mert felesleges, ráadásul mire az ember felpötyög egy ekkora címet, valahol tuti elüti és elmegy a kedve az egésztől. Ezen cirkalmas, barokk körmondat után jutottam el arra a következtetésre, hogy majd a blog címét adom meg és a linkeket ide szépen összeszedem:)

Mindkét téma elsőre macerásnak tűnik, és még csak azt se mondhatjuk, hogy sok félinformáció kering a világban, mert az eddigi tapasztalatom az, hogy inkább nem is ismerik a kendőt és a mosható pelusokat. Sokszor tapasztaltam, hogy amikor Bernátot tisztába tettem és vendég/barát/házigazda éppen látta, megdöbbenve nézte a pelusát: "én még ilyet nem is láttam, hogy ez milyen jó" felkiálltásokkal kísérve a műveletet. Meglepetésemre az ilyen szituációknál a reakció minden esetben pozitív volt, viszont ha szemléltetés nélkül mondtam kérdésre, hogy én moshatót használok, akkor 90%ban negatív. Kendővel 50-50 %, utcán, közlekedési eszközön, van aki odajön mosolyogva, mert neki tetszik és milyen jó ötlet, van, aki pedig homlokot ráncolva barbárnak tekint/egyensen annak is nevez.

Én személy szerint oda vagyok a hordozásért és a mosható pelusozásért is, nagyon örülök, hogy mindkettőt felfedeztem már jóval Bernát születése előtt.

Hordozás
Erről a legtöbb embernek a kenguru jut az eszébe, sok okos és nálam járatosabb ember felhívta már a figyelmet arra, hogy nem tesz jót a babának, kifelé fordítva végképp nem.
Én kendőt használok, egy egyszerű, nászajándékba kapott Natúr Nandut. Kezdetben egyetlen megkötési módot ismerte, elől keresztbe és ezzel hosszú hónapokig elvoltam, majd amikor nagyobb lett, Kilikétől megtanultam, hogyan kell hátra tenni, múlt héten Réki mutatott másik elől keresztes megkötést (azóta ezt használom, mert sokkal kényelmesebb). Majd a youtube vált katedrává és az ottani ismeretlen anyukák tanítóvá. Ehhez azonban ismerni kell jó kis keresőszavakat, és én se tudtam eleinte, hogy akkor hogyan keressek rá angolul az elől keresztbe megkötésre, meg a batyura és az összes többi szóra, de van segítség, íme egy okos táblázat: a Nagy Lista.
Felvértezve sok új szóval, irány a keresés, ezek lettek az eredmények (csak néhány példácska):
cross cradle carry
cross cradle carry
front wrap cross carry anyukán apukán
Fórumozni is érdemes a témában, én csak kendőt használok, de másfajta hordozók is vannak.
*Rita Willaert képe

Mosható pelusozás
A legösszefoglalóbb blogot egy édesapa adminisztrálja, szerkeszti és sok anyuka írja, lassan a pelusok nagyeposza készülne el, ha hexamterben írnák. Én személy szerint szeretek itt olvasgatni, kiegészítgetni hiányos ismereteimet.
Kezdetnek: mosható pelenka alapok valamint tárolás, mosás, szárítás.
Fórumot olvashatva is sok információt lehet összegyűjteni.
Én eddig 23 mosható pelus márkát számoltam össze, a legtöbbet lehet itthon kapni, van amit pedig csak külföldről lehet megrendelni. Sok babaáruházban is árulnak már ilyen pelusokat (Pl Brendonban biztosan van Kushies). A nagy mosható pelenkás blogon jobb oldalon rengeteg pelenkafaja van felsorolva és rengeteg link is van, ahol lehet tájékozódni, hogy mit mennyiért hol lehet beszerezni.
Mi Monapel praktikával indítottuk, mert sok ismerősöm három/négy éve vásárolt tőlük és nagyon jól bírják a pelusaik, sajnos az én tapasztalatom azt mutatja, hogy az elmúlt évben nem olyan jó anyagokból varrták a pelusokat, mint korábban, ezért a mieink szó szerint szétmállottak. Nem vagyok csalódott, mert így is simán behozták az árukat, ami viszont elkeserít az az, hogy most már nem tudok őket ajánlani (pedig őket szerettem a legjobban, mert magyar cég, itthoni anyukák varrták, árulták, a cégtulajdonos 3 oo gyerekkel rendelkezik, szóval én oda voltam értük). A Monapel külsők viszont nagyon jók, mi most fogunk a hármas méretre váltani:) Az úszó pelusuk is nagyon bevált, nincs vele semmi probléma.
A szegedi terjesztőt Bella Katának hívják, ezen a számon lehet elérni:
06/20/596-28-15, nagyon kedves, három gyerekes anyuka. A Nandu kendőmet tőle szerezték be! Minden területnek van képviselője.
Tehát mi most itt állunk, alig 10 darab mosható pelussal (még jó, hogy meleg van és gyorsan száradnak). Sok anyuka blogján olvastam, hogy ők bizony varrnak mosható pelusokat. Én nem igazán tudok varrni, csak egy picikét, de bedurrant az agyam és eldöntöttem, hogy márpedig én nem veszek meg több pelust, hanem megvarrom magamnak. Vettem egy méter babyplüss anyagot (textilbarlang 1800 ft/méter, nem emlékszem milyen széles), négy pelusravalót lehet kiszabni belőle. Szabásmintát kértem jucuu-tól, de szétszedtem egy Monapelt és elsőre azt rajzoltam körbe. Innen lestem, hogyan kell megcsinálni. Jelentem nyomi lett, egy kicsit, főleg, mert elrontottam a patentolását (nem tépőzárasat csináltam, mert az nem volt itthon), deeeee remekül használható, a külső szépen a helyén tartja, így nem probléma, hogy nincs rögzítve. A következőt már nem fogom elrontani, és megvarrom, amit a varrógép hazajön a varrógépdoktorbácsitól.
Ha vásárolnék pelust, én innen tenném. Nemrég akadtam rá és nagyon szimpatikus, a korábbi szempontjaim 90%-a megtalálható itt is és ezek a pelusok sokkal szebbek.
Valamint a szegedi mamamik közül sznanna varr nagyon szép pelusokat, helyieknek előny, hogy élőben is meg lehet nézni az alkotásait.
A gyapjúkülsőt számomra is új terület, rendeltem gyapjút, szereztem kötésleírást (ilyet és emilyet), már van is megkötött mintadarabom, lanolint még nem szereztem be, ezért még nem gyapjúzunk és szerintem nyáron nem is fogunk, de a következő babával majd ebbe is jobban beleássuk magunkat, addig pedig kötögetek.
*sznanna pelusai

Szegediek, akiket innen bármi érdekel, a mamami fórumon Szeged és környéke részleg szívesen válaszol minden kérdésre, mutatunk pelusokat, találkozunk személyesen és megtanítjuk, hogyan hordozz, megmutatjuk a kendőket, erszényeket, ki mivel rendelkezik.

7 megjegyzés:

  1. Fúú, hát annyira örülök, hogy ezt most leírtad, mert pont ebben a témában akartam kérdezősködni.
    Kaptam egy pamutos tépőzáras valamit, amiről nem tudom minek kell tekinteni (pelenka vagy külső, vagy kettő az egyben?). Elküldhetem a képét? Hátha te ismered. Mert a következővel mindkét dolgot ki szeretném próbálni!!

    VálaszTörlés
  2. Írd majd meg hogy sikerült és gratulálok az ötlethez, nagyon jónak tartom!

    VálaszTörlés
  3. Most értem haza és szerintem nagyon jól sikerült, ok ebben a témában nem vagyok profi előadó és csak meg akartam mutatni, hogy ilyenek is vannak és én nagyon szeretem őket. Információáradatot sem akartam rájuk zúdítani (ezért lett ugye ide a bejegyzés).
    Utána a védőnő a szoptatásról beszélt, abba is belekotyogtunk azért néha, remélem nem volt zavaró, de ezek olyan kedves témák, egyszerűen alig lehet kibírni, hogy ne beszéljen róla az ember. Ez olyan, mint amikor Isten valamit cselekszik vagy csak kicsit jobban megtapasztalom, akkor muszáj elmondanom, meg mindenbe beleraknom, mert amúgy azt érzem, hogy kipukkadok, ha nem tehetem meg.

    VálaszTörlés
  4. Marywolf!
    Ügyesen összeszedted az alapokat a mosható pelusozással kacérkocóknak. :)
    Remélem sokan beleszeretnek ebbe a pelusozási formába.
    Ha valakit személyesen is érdekelnek pelusok, szívesen állok én is rendelkezésére mindenkinek.
    Anna

    VálaszTörlés
  5. kuldeném, de nem találok sehol e-mail cimet...

    VálaszTörlés
  6. Látod, milyen titokzatos vagyok?:)
    mariann.nagy kukac g mail pontocska com

    VálaszTörlés