2014. szeptember 10., szerda

Dokumentáció

Az otthonoktatás esetén sem elhanyagolható a dokumentáció. Van, aki rendkívül szeret szépen elkészített jegyzetlapokra, szép füzetbe, gondosan megtervezett dossziékba dokumentálni, van aki csinálja is, van aki igen is, meg nem is, és van, aki rá sem néz egy idő múlva. Kinek kinek vérmérséklete, szokásai szerint.
Persze ha muszáj, akkor mindenki megcsinálja, ki örömmel, ki száját húzva (ki kicsit, ki nagyon).

Otthonoktatás esetén a szülőre nincs kiróva kötelező dokumentáció, értem ezalatt, hogy nem kell haladási naplót, terveket, elvégzett munkáról írásbeli anyagot készítenünk. Néha azért mégsem árt!
Ha nagyon emberi oldalról közelítjük meg, akkor magunknak is jót teszünk vele, mert én bizony néha érzem úgy, hogy nem is csinálunk semmit, hogy alig valamit csináltunk, pedig ez egyszerűen nem igaz! És ha ilyenkor előveszem a füzetet, amibe leírtam, hogy mégis mik voltak az elmúlt héten, rádöbbenek, hogy az nemhogy semmi, de még csak nem is kevés.

Az osztálytermet díszítő nemezkép, mely az egyik tanárnéni nyári alkotása

A magántanuló gyermek számra nincs előírva, hogy mennyi napot kell tanulással tölteni, főleg, hogy a legtöbben, akik elvi okokból élünk ezzel a lehetőséggel úgy látjuk és tapasztaljuk, hogy tanulás közelsem csak akkor történik, amikor kitöltünk egy munkafüzetet. A 2014/15-ös tanév 181 tanítási napból áll. Otthon nem muszáj ennyi napot az íróasztal mellett tölteni, senki sem fogja kérni, hogy mutassuk meg, mit is csináltunk a 181 nap minden egyes napján. De arányszámnak nekünk nem rossz. Mérőszámnak sem. 
Láthatjuk, hogy a a fele idő alatt például hol tartunk az anyagban, vagy év végén megnézhetjük, hogy amit a tanterv követel azt adott idő alatt nálunk sikerült-e megtanulni, mely tárgyból, mire kellett nekünk több idő, mire kevesebb.

Egy blogon olvastam valaha, hogy egy otthonoktatott gyermek akár évi 60 könyvet is el tud olvasni, nem emlékszem, hogy hány éves korosztályhoz említették ezt a számot. Egy évben írtam a könyvcímeket, amelyeket én olvastam fel a srácoknak. Az biztos, hogy felolvasással el lehet érni ezt a számot.
Idén is olvasok nekik, egyre több a regény, egyre izgalmasabbak, egyre tovább hallgatják az elalvás legkisebb jelét sem mutatva. Kíváncsi vagyok, hogy így mennyi könyv lesz. Van, amit újra kérnek, van, amiből a következő részt, még jó, hogy soknak van, a végén még velem találtatnának ki  mindenhez folytatást, regényíró tehetségemet még nem fedeztem fel.

Jelenleg én nem saját füzetbe, dossziéba dokumentálok, aminek két oka is van:
- nekem még nincs saját íróasztalom
- egyenlőre "csak" Bernátnak kell dokumentálni és ez még nem olyan sok

Így a facebook bejegyzéseket, blogposztokat használom erre a célra.
Blogon most fogom elkezdeni felírni a könyvek listáját, amit olvasunk. Jelenleg négy könyvnél tartunk, ezeket mind én olvastam fel, majd különszedjük, ami már az önálló olvasáshoz tartozik.
Facebookon a tanulósnapokat számolom 181/8 a mai. Igaz mi szombaton is szoktunk tanulni, ami a múlt héten kurtára sikeredett, ezért nem kapott külön számozást, de látom esélyét annak, hogy lesz majd ilyen nap is.
Persze látom, hogy ez a levegős rendszer ezen a területen csak ideig óráig maradhat, mert mindig újabb és újabb elemek, programok, ötletek kerülnek elő, Bernát is örömmel kutat, keresgél, kérdez. Előre azonban nem tervezek, hiszen a legjobb dokumentáció személyre, családra, adott körülményre szabott, így a majd kialakul a maga idejében, eredményekről és kudarcokról, finomításról pedig úgyis beszámolok.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése